Az ADHD terápiás lehetőségei
Az ADHD nem betegség, sokkal inkább genetikai hátterű, örökölhető, veleszületett állapotnak gondoljuk, ezért nem is létezik olyan gyógyszer vagy kezelés, ami „meggyógyítaná” azt. Számos olyan terápiás lehetőség van azonban, ami a funkciózavart és a tüneteket enyhíti és megelőzi a későbbi problémákat.
A leghatékonyabb eredményt a multimodális terápiával lehet elérni. A multimodális terápia magában foglalja a pszichoszociális és a pszichopedagógiai módszereket, a megfelelő táplálkozást, a pszichoterápiát és a gyógyszeres kezelést. Az alábbiakban ezekből a módszerekből mutatunk be néhányat.
Gyógyszeres kezelés
Magyarországon jelenleg két gyógyszer van engedélyezve az ADHD kezelésében: a metilfenidát (Ritalin), valamint az atomoxetin (Strattera). Mindkét gyógyszer 6 éves kor felett alkalmazható. A gyógyszer kiválasztásában különböző egyéni szempontok figyelembevételével a kezelőorvos és a szülő együttműködve hoz döntést (forrás: http://vadaskert.hu/hiperaktivitas/)
A gyógyszeres kezelés célja a prefrontális kéreg eltérő működésének a szabályozása. A figyelemért, tervezésért, a munkamemóriáért, önkontrollért felelős prefrontális kéreg működésében kiemelkedő szerepet játszanak a dopamin és a szerotonin hormonok. Ezeknek a hormonoknak az egyensúlya ADHD esetén eltolódott.
A gyógyszeres kezelés szükségessége általában funkcióromlás esetén indokolt. Ez azt jelenti, hogy az addig csupán izgága, örökmozgó, szeleburdi gyermekünk komoly lemaradásokat mutat (elsősorban) az iskolában és a közösségbe illeszkedés terén és nem tudja megfelelően venni az akadályokat jó kognitív képességei ellenére sem. A perifériára került, lemaradó gyerekek pedig veszélyeztetettek a másodlagos pszichiátriai kórképek szerzésére (ld. magatartászavarok, deviáns viselkedés, szorongásos zavarok). Ezért nagyon fontos, hogy időben észrevegyük a tüneteket és megállapítsuk azok súlyosságát.
Az ADHD gyógyszerek nem nyugtatók, hanem segítenek a prefrontális kéreg dopamin-szerotonin egyensúlyának fenntartásában. Javítják a figyelmi funkciókat és segítik fékezni az impulzivitást, ezáltal közvetve csökkennek a hiperaktív tünetek is.
Hasznos linkek:
https://gyogyhirek.hu/adhd-gyogyszer/
https://www.adhdkozpont.hu/az-adhd-terapias-lehetosegei/
Viselkedésterápia
A viselkedésterápiás technikák előnye, hogy a gyermek otthoni és iskolai környezetében is alkalmazhatóak. Alapja a strukturáltság és a kívánatos viselkedés jutalmazása, megerősítése, a ‘rossz’ viselkedés büntetése helyett. A figyelmi problémák és az impulzivitás miatt az ADHD-s gyerekek számára különösen fontos a strukturált életvitel, melynek kialakításához az alábbiak szolgálhatnak segítségül:
- átlátható napirend és szabályok (ezeket célszerű képekkel, ábrákkal demonstrálni)
- a szabályok következetes betartása
- folyamatos kommunikáció, információcsere a szülők és a pedagógusok között
- összhang a szülői- és a iskolai elvárások között, a gyermeknek fontos, hogy egységes követelményeknek feleljen meg mindkét környezetben
- táblázat vagy füzet, melyben a pozitív viselkedési megnyilvánulások is feltüntetésre kerülnek
- jutalmazási rendszer kialakítása (például pontok/mosolygós fejek gyűjtése, melyek beválthatóak valami lehetőleg nem anyagi jutalomra, mely a gyermeknek kedves, például társasjátékozás, kirándulás stb.)
ADHD diéta és hasznos tápanyagok
Egy megfelelően összeállított étrend hatékony és erőteljes hatással lehet az emberi gondolkodásra, kedvre, memóriára és a viselkedésre egyaránt.Ugyanígy egy rossz és következetlen étrend fokozhatja az ADHD-s tüneteket.
Számos kutatás vizsgálta a különböző tápanyagok elhagyásának és növelésének hatását ADHD-s gyermekek esetén. Alapvetően elmondható, hogy az egészséges, kiegyensúlyozott étrend sokat segíthet a viselkedés egyensúlyának fenntartásában – csakúgy, mint egy nem ADHD-s személy esetében. A leggyakoribb irányelvek a következők:
- a proteinben gazdag ételek (pl. hal, tojás, marhahús, sertéshús, szárnyashús, bab, magvak) illetve az alacsony zsírtartalmú tejtermékek jótékony hatásúak. A test felhasználja a fehérjét a neurotranszmitterek termelése során, továbbá a fehérjék megakadályozzák a vércukorszint hullámzását, ami csökkenti a hiperaktivitást és az impulzivitást.
- a gyors felszívódású szénhidrátok helyett a lassú felszívódású, rostban gazdag szénhidrátokat (pl. zabpehely, teljes kiőrlésű gabonák, édesburgonya, sütőtök, barnarizs) részesítsük előnyben (különösen reggel és este), amik nem változtatják meg hirtelen a vércukorszintet. A magas cukortartalmú ételek (pl. csoki, péksütemények, banán, aszalt gyümölcsök stb.) hirtelen vércukorszintemelkedést okoznak, ami növeli az impulzív reakciók megjelenését.
- a mennyiség helyett sokkal fontosabb a kalóriák minősége, ezért a magas minőségű, adalékmentes kalóriákat részesítsük előnyben (pl. egy kakaós csiga körülbelül 500 kalóriát tartalmaz, míg egy 400 kalóriás diós-almás saláta tartósabban növeli az energiaszintet és az agynak is jót tesz)
- kiemelten fontos az ásványi anyag- és a vitaminháztartás egyensúlya (érdemes ezt kivizsgáltatni majd pótolni a hiányzó ásványi anyagokat és vitaminokat)
- cukros üdítők és gyümölcslevek helyett fogyasszunk több vizet
- az esszenciális zsírsav bevitel különösen fontos az ADHD-s gyermekek esetén, mivel az Omega-3 zsírsavak szintje a szervezetükben jóval alacsonyabb. Az Omega-3 zsírsav pótlását csakis ellenőrzött forrásból származó készítménnyel tegyük!
Részesítsük előnyben a magas protein-, és összetett szénhidráttartalmú étrendet az egyszerű szénhidrátok fogyasztásával szemben.
További olvasnivalók:
- http://www.kamaszpanasz.hu/hirek/suli/6980/adhd-dieta
- https://www.additudemag.com/adhd-diet-nutrition-sugar/
- https://www.additudemag.com/best-foods-for-adhd-diet-nutrition/
A fal- és sziklamászás, mint terápiás eszköz
A mászás egy olyan ősi mozgásforma, ami számos módon stimulálja az idegrendszert. Nem csupán a jobb és bal agyfélteke összehangolását segíti elő, hanem aktívan stimulálja a prefrontális kérgi területeket.
A fal-és sziklamászás során bár valós veszély a biztonsági előírások betartása mellett nincs, az észlelt veszély mégis magasnak tűnhet, így teljes figyelmünket az adott mozdulatsor kivitelezésének szenteljük. Megtanuljuk, hogy ára van annak, ha nem koncentrálunk megfelelően (beleesünk az adott útba, megüthetjük magunkat, lecsúszik a lábunk, „elveszünk” a falon, stb.) és idővel a mozdulatsorok összerakását és tervezését is egyre inkább elsajátítjuk. Megtanuljuk energiánkat beosztani és megvalósítási terveket dolgozunk ki.
A figyelem és a tervezés fejlődésén túl, a mászás alaposan megdolgozza a kudarctűrésünket és az indulataink kezelését is. Mivel kimozdít a komfortzónánkból, ezért hajlamosak vagyunk regresszióba lépni, vagyis amikor elöntenek az érzelmek, úgy reagálunk, mint egy kisgyermek (kiborulunk, elmenekülünk a helyzetből, a másikat hibáztatjuk, stb). Nem csupán ADHD-sok, de mindenki számára kiváló lehetőséget biztosít ez a sport az önszabályozás fejlesztésére.
Az ADHD-s gyermekek sokszor küzdenek a rossz társas tapasztalataikból kifolyólag önbizalomhiánnyal és szorongásokkal. A csapatban megélt mászósikerek során valós élmények bizonyítják a gyermek számára saját alkalmasságát és erőfeszítéseinek eredményét. Ezáltal énképe fejlődik és megismeri személyisége és teste határait.
Fontos megemlíteni, hogy a fent felsorolt lehetőségek mellett számos hatékony módszer létezik, melyek kifejtését jelen cikk nem foglalja magában. Ilyen hatékony módszerek az ADHD tünetek enyhítésében és a fejlesztésben a neurofeedback tréning, a homloklebeny tréning, a játékterápia, a lovasterápia, a művészetterápia, a zeneterápia, a tudatos jelenlét és relaxáció, a szülő-és pedagógustréning.
Hasznos linkek hazai lehetőségekhez:
https://hoparduc.hu/ (falmászás 7 év alatt gyermekek részére)
http://www.neurofree.hu/ (neurofeedback tréning ADHD-sok részére)
http://www.lovasterapia.com/hu/lovasterapia/(ló-asszisztált pszichoterápia)
http://bhrg.hu/ (TSMT-, és HRG terápia)
https://www.alapozoterapiak.com/page/szuloknek (homloklebeny tréning)